עושים סדר במושגים בבריאות כף הרגל

מורטון נוירומה – 

עצב ה – lateral plantar nerve מתאחד עם ה – medial plantar nerve.
כששני העצבים מתאחדים הם בדרך כלל גדולים במימדם יותר משאר
העצבים שמתחברים לשאר האצבעות בכף הרגל.
בעצב נמצא תחת רקמה תת-עורית ממש מעל השכבה השומנית שבכף הרגל,
וקרוב לוריד.
מעל העצב ישנו מבנה רצועות שנקרא : Deep transverse mtatarsel ligament .
רצועות אלו מאוד חזקות ומחזיקות את עצמות המטטרסל.
רצועות אלו יוצרות מין תקרה לעצב.
בזמן ההליכה, בכל דריכה בזמן צעידה הרצפה תדחוף את העצב כלפי מעלה ורצועות ה – Deep transverse mtatarsel ligament יחזירו וידחפו את העצב כלפי מטה,
מה שגורם לדחיסה (קומפרסיה) באזור זה.
עדיין לא נקבע הסיבה לגדילת העצב

מורטון נוירומה מופיע בעיקר אצל נשים אשר נועלות נעלי עקב גבוהות וצרות באזור כריות כף הרגל, ומשום כך, נוטה משקל הגוף לחלקו הקדמי של כף הרגל, משום שאזור כריות הרגליים צר עקב כך שהנעל צרה נוצר לחץ גם מצידו החיצוני של הרגל וגורם לסחיטה של העצב מכול צדדיו.
תחת מצב זה אפילו לחץ מינימאלי יכול לעורר כאב ונפיחות של העצב.

הסימינים הם בדרך כלל כאבים בכרית כף הרגל, הכאב ממוקד בין מפרקי הבהונות השלישית לאצבע הרבעית או בין מפרקי הבהונות השנייה והשלישית.
הכאב יכול להיות חד או עמום והכאב מתגבר בזמן הליכה ודועך בזמן מנוחה.

בדרך כלל ניתן לזהות את הבעיה בבדיקה על ידי לחיצה על אזור שבין האצבע השלישית והרביעית בכדי להפיק כאב.
או על ידי דחיפה של הבוהן לעבר האצבע השלישית.

פלטפוס –

פלטפוס הוא מצב בו הקשת הפנימית של כף הרגל שטוחה, מה שיכול לגרום לתסמינים שונים.
קשת כף הרגל אחראית על חלוקת המשקל ובעלת תפקידים שונים במהלך פעולת ההליכה.
במקרים של פלטפוס, הקשת של כף הרגל שטוחה ואינה מבצעת את תפקידה בצורה טובה ולכן יכולים להופיע תסמינים שונים בטווח הקצר והארוך. לרוב אפשר למנוע או להפחית בעיה זו ע"י נעילת מדרסים אורטופדים אשר מותאמות בהתאם לאותה בעיה הספציפית.

אולפוס  –

קשת רחבה מן הנורמה בכף הרגל אשר גורמת לסיבוב הקרסול כלפי פנים הגוף. ליקוי יציבה זה מתבטא אך לפעמים גם בליקויי יציבתי נוסף-"רגליי o", ששניהן ביחד גורמות לשחיקת סחוסים בקרסול כף הרגל ובסחוסי הברכיים (מיניסקוסים) ולעיתים גם לבעיות וכאבי גב בעיקר תחתון מאחר ואין חלוקה שווה של העומסים בגוף. לרוב אפשר למנוע או להפחית בעיה זו ע"י נעילת מדרסים אורטופדים אשר מותאמות בהתאם לאותה בעיה הספציפית.

רגלי O 

ליקוי יציבתי השכיח יותר בקרב כדורגלנים שהתחילו בגיל ההתבגרות (בשלבי גדילת עצמות הגוף). ביגלל הטיות מרובות ותנועות מהירות של הגוף בעיקר של הפלג גוף תחתון. בזמן גדילת העצמות תנועות אלה גורמות לעיוות של עצמות הירכיים והשוקיים כלפי חוץ הגוף וגורמים לרגליים עגולות שמשפיעות בעיקר על עומסים במיניסקוסים הפנימיים של הברכיים וכך גם גורמים לעיתים לקריעתם ואף במקרים גרועים יותר לקריעת רצועות הצולבות של הברך ולשחיקת סחוסי הפיקה. ליקוי יציבה זה גורם גם לרוב לבעיות בכפות הרגליים ולעיוותם ואף לשחיקת סחוסם. לא תמיד ניתן לתקן בעיה זו אך כן ניתן להפחית עומסים וכאבים באותם אזורים החשופים לפגיעה ע"י חיזוק ותרגילי יציבה של כל שרירי הרגליים והעכוז עם שימת דגש על חיזוק מקרבי הירך.

רגלי X – 

בשונה "מרגלי o" מבנה היריכיים והשוקיים קורסות כלפי פנים הגוף בצורת x שכאן הלחץ על סחוסי הברכיים הן על המיניסקוסים החיצוניים של הברכיים וגם במקרה זה עלולים לגרום בהמשך לקריעתם ואף במקרים גרועים יותר לקריעת רצועות הצולבות של הברך ולשחיקת סחוסי הפיקה. ליקוי יציבה זה גורם גם לרוב לבעיות בכפות הרגליים ולעיוותם ואף לשחיקת סחוסם. מבנה של רגליים אלו לא תמיד ניתן לתקן מאחר ובדר"כ זהו מבנה מולד אצל אנשים שסובלים מליקוי יציבה מהסוג הזה אבל לרוב כן ניתן להפחית עומסים וכאבים אלו ע"י חיזוק ותרגילי יציבה של כל שרירי הרגליים והעכוז עם שימת דגש על חיזוק מרחיקי הירך.