מניעת פציעות בכף הרגל אצל רוכבי אופניים

פציעות שמקורן בחלוקת עומסים שאינה אופטימלית היא בעיה שכיחה בקרב רוכבי אופניים בכל קשת הרמות.
בכתבה זו נעסוק בהרחבה באחד מהפתרונות הקיימים למניעת פציעות רכיבה – מדרסים.
אך האם זהו באמת פתרון קסם?

מבנה הנעל וכף הרגל

גם לטובות שבנעלי הרכיבה חלק מרכזי אין יכולת אמתית למנוע את היווצרותן של פציעות ובעיות בכף הרגל אצל רוכבי אופניים, כיוון שבניגוד לנעלי ספורט העובדות על עיקרון בלימת הזעזועים ומינוף התנועה, נעלי הרכיבה תוכננו להתאים לדוושות האופניים ובסיסם קשיח בכדי שיוכלו להעביר את הכוח לדוושות. יעודה של נעל הרכיבה הוא לבסס את הרגל ולשמור על יציבותה בניגוד לנעלי ספורט שתפקידן בלימת זעזועים ומינוף התנועה.

מבנה הגוף ככלל ומבנה כף הרגל בפרט מהווים את הבסיס להתפתחותן של פציעות. לדוגמה, הבדלי אורך בין שתי הגפיים התחתונות יכולים להוביל לעבודת רגליים לא מאוזנת וחלוקת עומסים שונה. כאבי ברכיים אחרי ובזמן רכיבה עלולים לנבוע מהאופן בו כף הרגל מונחת. ככל שכף הרגל "תקרוס" פנימה, כך ייווצר עומס יתר ועבודה לא מאוזנת על כל שרשרת המפרקים כגון: מפרקי הקרסול, מפרק הברך, ומפרק הירך. בנוסף ייוצר עומס על השרשרת הקינטית, מצב שבו מופעלים על הגוף כוחות חיצוניים שהגוף חייב להתנגד להם.

מהן פציעות הספורט הנפוצות בכף הרגל כתוצאה מרכיבת אופניים?

רוכבי אופניים יכולים לסבול ממגוון רחב של בעיות הקשורות לכף הרגל. ולמבנה הנעל. בין הבעיות הנפוצות ביותר:

  1. תחושת ההרדמות – חוסר תחושה (Numbness)

תופעה זו מתפתח בחלק הקדמי של כף הרגל Forefoot באזור "הכרית". הבעיה נגרמת בדרך כלל כתוצאה מעצב אשר לכוד בין שתי עצמות המסרק בכף הרגל. מצב זה מחריף אצל הרוכבים בשל הקיבוע של הרגל והנעל לדוושה. הלחץ על העצב מוביל לתחושות של שרפה, דקירות ונימול.במידה ומצב זה הופך לכרוני ומופיע בכל רכיבה תתכן פגיעה בעצב.

  1. דלקת בגיד אכילס Achilles Tendinitis
    גיד אכילס הנו הגיד החזק בגוף האדם, הגיד מחבר בין עצם העקב לשריר השוק. דלקת זאת מתפתחת בדרך כלל מדיווש לא נכון, עומסים גבוהים, גובה כיסא לא מכוון, קריסה של כף הרגל והטיית הגיד למנח לא תקין.

    במידה ומצב זה נמשך לאורך זמן יתכן נזק בלתי הפיך לגיד וליכולת הרכיבה. 3. דלקת בעצמות הססמואידים Sesamoiditis
    שתי עצמות הססמואידים הן עצמות קטנות הנמצאות מתחת למפרק הבוהן הגדולה. עצמות אלו עלולות להיקרע ממקומן או לסבול מדלקת כתוצאה ממאמצי הרכיבה. הבעיה ניתנת לטיפול באמצעות נעלי רכיבה מתאימות בעלות מבנה התואם את המבנה של כף רגלו של הרוכב בצורה אופטימלית.

אבחון מקדים ומניעה

שיטות הטיפול למיניהן מתייחסות לבעיה לאחר הופעה, בזמן שמניעה הנה פעולה זולה יותר הן כספית והן בריאותית. מדרסים הנם פתרון אחד למניעת פציעות בהקשר לפעילות ספורטיבית מאומצת הכרוכה ברכיבת אופניים, אך באותה מידה גם מהפעילות הגופנית יום יומית, אפילו הפשוטה ביותר כמו ללכת.
בכדי לדעת כיצד הרוכב מחלק את המשקל בזמן הרכיבה, ובאילו אזורים משקל זה מופעל באופן שיכול להעיד על קיומה של סכנה עתידית, קיים צורך באבחון, קודם להכנת מדרסים.

בפן האנושי, יש להבין את דפוס הפעילות של הרוכב, את סגנון הרכיבה שלו ואת חלוקת העומס בזמן דיווש, שהיא צורת העברת כוח שונה לחלוטין מריצה או הליכה.

לאחר מכן מתבצעות בדיקות בתנאי מעבדה שתפקידן לאסוף נתונים "יבשים" על גופו של הרוכב כמו זוויות, מידות וכן צילום תמונות המשמשות להשוואת התוצאות לאחר הכנת המדרסים.

בשונה מהכנת מדרסים למי שאינם ספורטאים, ישנם עוד נתונים רבים שיש לקחת בחשבון בדרך להכנת מדרסים המיועדים לרכיבה, שאלא ניתן לאסוף בדרכים סטנדרטיות.

כאן נכנסת לתמונה שיטת האבחון הדינמי שמטרתה להוסיף נתונים מדידים על רמות העומס המופעלות על רגלי הרוכב בזמן רכיבה אמתית.

בכל הקשור לתיאום ציפיות מהתהליך, הרי שיש לקחת בחשבון שמדובר בתהליך הדורש תקופת הסתגלות ליציבה החדשה, שבמהלכו נעשות התאמות על מנת לטייב את התחושה ואפקטיביות המדרסים עבור הרוכב.

במקרים מסוימים, מדרסים אף מהווים גורם משמעותי בשיקום מפציעות קשות ובמקרים אחרים הביאו לשיפור נוסף על זה של התאמת אופניים.